01 юни 2008

За някои мои опити да спася живот...

Преди 2 седмици РИОСВ-София извърши проверка по сигнал за продажба на диви пойни птици на пазара за животни в столичния квартал Подуене. Беше съставен 1 акт за нарушение. Спасени са 3 конопарчета и 2 щиглеца. Едното конопарче е с пръстен на Българската орнитологична централа.

Какви бяха впечатленията ми от тази акция на РИОСВ и изводите, които си направих от нея.

Сигналът беше подаден от мен в събота (10.05.2008г.), което беше работен ден. Надявах се да реагират веднага, но се оказа, че НЕ МОГАТ. Докато сигнала премине през различните нива в РИОСВ минава време. За тези, които не знаят, ще поясня, че този пазар за животни работи само в събота и то не през целия ден.

Акцията беше насрочена за 17.05.2008г., седмица след подаването на сигнала. Това, което ме изуми беше, че служителите на РИОСВ много рядко получават разрешение да работят в събота и неделя, тъй като, за да ги пуснат в почивен ден на акция трябва да се попълнят купища документи. За щастие тези две съботи бяха работни дни. И така... РИОСВ знае за проблема с този пазар, защото на него редовно се продават диви птици, но, понеже не може да се работи в почивен ден, РИОСВ не може да направи нищо по въпроса. Парадоксално, но факт!

А, кажете ми, как биха могли да реагират светкавично на някакво нарушение, което се случва еднократно и получат сигнал за него!? Отговора е прост - НЕ БИХА МОГЛИ.

Второто нещо, което ме шокира беше, че, ако нарушителят не си признае ясно, че птиците са негови, не могат да му направят нищо. Няма свидетели, няма нищо, което да може да помогне в този случай. Като разбрах за това, предложих да се престоря, че купувам птицата и, като видят кой взима парите, полицаите да го задържат. Оказа се, че не става и по този начин. Ако се действа с мнимо плащане, парите трябва да са белязани предварително и да се дадат от т.нар. поемни лица, а да се издейства токова нещо също е много трудно и изисква попълването на купища бумаги. Резултатът: единият продавач просто стоеше до клетката, докато я взимаха и когато попитаха "На кого са тези птици?" той не реагира и, съответно, не му беше съставен акт, въпреки че преди това аз го разпитвах за птиците като купувач и той подробно ми обясняваше какви са те.

Ето и част от диалога, който проведох със служител на РИОСВ:


РИОСВ: Ама то понеже човека е пенсионер, ще му се размине дори глобата...

АЗ: И какво излиза? Няма никакъв смисъл да подавам сигнали?!

РИОСВ: Аа, защо? Подавайте.

АЗ: Е то по-ефикасно би било да го хвана някъде, да го пребия и да знам, че си е получил заслуженото...

РИОСВ: Да.


Разбира се, това действа много дестабилизиращо на тези, които като мен, искат нещо да променят. Надявам се, обаче, повечето да се амбицират от тези абсурди, а не да спрат, защото, в противен случай, тази безумна система ще ни погълне...

Няма коментари: